بیکاری در کیش معنایی ندارد
تاریخ : یک شنبه 15 مرداد 1391
نویسنده : علی

به دليل رونق گردشگري و محيط آزاد كسب وكاردر اين جزيره؛

بيكاري در كيش معنايي ندارد

جزيره‌ كيش را مرواريد خليج فارس مي‌نامند جزيره‌اي كه به دليل ويژگي‌هاي منحصربه فردش توانسته است خود را به عنوان يكي از مهم‌ترين مناطق تفريحي اقتصادي كشور و حتي منطقه خليج فارس مطرح كند.
طرح تاسيس منطقه توريستي جزيره كيش كه با الگو قراردادن جزاير هاوايي و كرانه‌هاي جنوبي درياي مدينترانه پيش از سال‌هاي انقلاب اسلامي شروع شد و در سال 1371 با تاسيس سازمان منطقه آزاد كيش جاني تازه به خودگرفت .
انتخاب اين جزيره به عنوان منطقه آزاد اقتصادي و زيبايي‌هاي خداداديش سبب شده كه ساليانه اين جزيره مرجاني به مقصد بسياري از گردشگران داخلي و خارجي و علاقه‌مندان فعاليت در يك محيط آزاد كسب وكار تبديل شود و اين امر نه تنها مشكل اشتغال بوميان اين منطقه را حل كرده بلكه توانسته اين جزيره را به بازاركار بسيار از جوانان در جايجاي كشور تبديل كند.
بر اساس سرشماري بهمن ماه 1379 ، جزيره كيش داراي 16 هزارو 500 نفر جمعيت بوده كه اين آمار هم اكنون به بیش از 20 هزار نفر رسيده است که 82 درصد شهروندان اين جزيره طی سال های اخیر درنتیجه فعالیت های اشتغالزایی ، به کیش مهاجرت کرده اند. در اين ميان حدود 95درصد جمعيت كيش را مردم مهاجري كه به دنبال فرصت هاي شغلي مناسب به اين جزيره آمده اند تشكيل ميدهد و 5 درصد باقي مانده جمعيت متعلق به بوميان منطقه كيش است. بر اساس شاخص‌هاي آماري میزان باسوادی در کیش ، بیش از 92 درصد و درصد اشتغال ، بالای 98 درصد است که حكايت از وضعیت بسیار مطلوب این دو شاخص در اين منطقه دارد.
هم اكنون سالانه بيش از يك ميليون مسافر وارد كيش مي‌شوند وطبق اعلام معاون اقتصادي و سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد كيش پيش بيني شده كه تا سال 1400 بيش از 2.2 ميليون نفرگردشگر به كيش سفر كنند كه همين امر زمينه ساز مهاجرت بسياري از جويندگار از شهرهاي مختلف كشورمان به اين جزيره شده است. به گونه‌اي كه در مراجعه به اين جزيره در مشاغل مختلف خدماتي مرتبط با صنعت گردشگري مي‌توان با جويندگان كار پيرو وجوان با لحجه‌هاي گوناگون كشور به گفت‌وگو نشست البته در اين بين نبايد حضور كارگران و فروشندگان خارجي را كه بيشتر از كشورهاي آسياي شرقي به كيش مهاجرت كرده اند را فراموش كرد.

رونق مشاغل خدماتي

همانطور كه در مطالب فوق اشاره شد اكثر اشتغال‌هاي اين جزيره در حوزه خدمات ايجاد شده است كه در اين ميان حضور رانندگان از شهرهاي مختلف كشور در خودروهاي مدل بالاي اين جزيره جالب توجه است.
يكي از اين رانندگان در گفت وگو با ما عنوان كرد كه مدت 5 سال است به همراه خانواده اش در كيش سكونت دارد.
وي كه از تهران به اين جزيره مهاجرت كرده از وضعيت درآمد و زندگي خود در اين جزيره راضي است و عنوان مي‌كند: در كيش هميشه شادي هاي زيادي براي مردم وجود دارد كه زندگي را آسانتر مي‌كند.
راننده ديگري كه از يكي از روستاهاي شيراز آمده از ميزان درآمد خود راضي است در گفت و گو با ما گفت: اگر ماشين و امتياز خط در اينجا به خود فرد تعلق داشته باشد،درآمد ماهانه بين 2 تا 3 ميليون تومان متغير است اما اگر براي شخص ديگري كار كني بايد حدود يك ميليون و 200 تومان را به صاحب ماشين بدهيد.
در كيش علاوه بر شغل هاي درآمدزايي چون هتل داري،فروشندگي ودادوستدهاي كلان تجاري و... شغل هاي كاذب و حاشيه اي بسياري نيز شكل گرفته كه منبع درآمد قابل قبولي براي برخي از افراد ايجاد كرده است. به طورمثال از ايگونه مشاغل مي‌توان به واسطه گري براي هتل‌ها، رستوران ها و مناطق تفريحي اشاره كرد.
ملاقات با اهالي بومي نيز براي بسياري از گردشگران يك جاذبه فراموش نشدني به شمار مي آيد. به گونه‌اي كه در محله سفين شما مي توانيد با اهالي بومي سخت كوش و خونگرم كيش ملاقات كرده و از نزديك با سبك زندگي آنها آشنا شويد. اهالي بومي كيش به زبان هاي فارسي و عربي آشنايي دارند و اكثرا از لباس هاي سنتي استفاده مي كنند.
همزمان با توسعه توريستي و تجاري جزيره بخشي از اين افراد به كارهاي خدماتي رو آورده اند و بقيه از طرق سنتي به امرار معاش مي پردازند . ماهيگيري و دامپروري در ميان بوميان معمول است .عده‌اي نيز با رونق كسب و كار به اين سمت كشيده شده‌اند.

ساخت آثار باستاني براي جذب گردشگر

کيش از طبيعتی زيبا و منحصر به فردي بر خوردار بوده كه سواحل آرام با ماسه های مرجانی آن، آب زلال دريا که شفافيت کم نظيرش امکان مشاهده انواع آبزيان را در عمق چند متری مقدور می سازد در كنار پوشش گياهی مناسب و سر سبزی و طراوت به ويژه در هفت ماه از سال چشم اندازی زيبا و تماشائی به اين جزيره بخشيده است.
در اين جزيره ي زيبا آثار باستاني و تفريحي زيادي وجود دارد كه از جمله ي آنها ميتوان به شهر قديمي حريره،مجموعه كاريزها، مسير ويژه دوچرخه سواري،غواصي ،قايق سواري و ....اشاره كرد كه هر گردشگري را در سفر به اين جزيره مجذوب خود مي‌كند.
كاريزكه همان نام فارسي قنات است در كيش سابقاي دو هزارو پانصد ساله دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره از اين طريق تامین مي‌شد. اما بازسازي اين كاريزهاو خلق یک شهر زیر زمینی شگفت انگیز که بیش از 10 هزار متر مربع وسعت دارد مكاني براي جذب گردشگران شده است.
کارگران با تجربه می‌کوشند تا در پروژه بازسازی قنات کیش که اکنون کاریز کیش خوانده می شود ضمن حفظ بافت تاریخی آن کاربری های جدیدی از این شهر زیر زمینی بدست آورند.
كارشناس راهنماي كاريز بر اين نكته بسيار تأكيد مي‌كند كه اين مجموعه تنها چند ساليست كه ساخته شده و در گذشته فقط مجموعه قنات ها و كاريزهايي بوده كه به صورتي ابتدايي و ساده براي تامين آب شيرين مورد استفاده قرار مي گرفته است.
وي كه از اهالي بومي كيش و فارغ التحصيل رشته گردشگري دانشگاه كيش است، مشكل عمده اشتغال فارغ التحصيلان اين رشته را عدم استفاده از كارشناسان در حوزه ها و مكان هاي كاري مرتبط ميداند و در ادامه مي‌دهد: در بسياري از موارد مشاهده مي‌شود كه فارغ التحصيلان رشته‌هاي غير مرتبط در اين زمينه فعاليت مي‌كنند.
وي با بيان اينكه مجتمع سياحتي كاريز توسط بخش خصوصي اداره مي‌شود گفت: روزانه از اين مجموعه حدود 120 نفر بازديد مي‌كنند .
شهر زیر زمینی کاریز در فاز یک خود با غرفه های صنایع دستی ایران و جهان ، رستوران سنتی و جدید ، موزه سالن آمفی تئاتر سالن کنفرانس ، گالری های هنری و ... مورد بهره برداری قرارخواهد گرفت.

كارگراني با حداقل حقوق


وجود سواحل مرجاني و شفافيت آب در اين جزيره سبب شده غواصي و گشت وگذار با قايق ‌هاي تفريحي در سواحل دريا با استقبال خوبي از طرف گردشگران مواجه شود.
مسئولان اين قايق‌هاي كوچك تفريحي كه همديگر را ناخدا صدا مي‌كنند با آب تاب فراوان با تعريف از جزيره لاك‌پشت‌ها و ماهي‌هاي رنگي مسافران را ترغيب به سوار شدن قايق‌ها مي‌كنند.
يك جوان سيه چرده آباداني كه حكم راهنماي اين قايق‌ها را دارد در گفتگوبا ما در ابتدا عنوان مي‌كند قبلا خود قايق داشته كه بعد از مشكلاتي، حال براي ديگران كار مي‌كند.
او دستمزد خود را ماهيانه 250 هزارتومان ذكر كرد و ادامه داد: البته هزينه اسكان و خوراك بر عهده صاحب كار است.
وي كه از سختي كارو حضور يك روز كامل در دريا رضايت چنداني ندارددر پاسخ به اين سوال ما كه چرا اين حرفه را ادامه مي‌دهي گفت:متاهل و مجبورم ادامه دهم.

بازار در تسخير چيني‌ها


اما بازارهاي پر زرق برق كيش تقريبا تمام مسافران به اين جزيره را به سوي خود جذب مي‌كند. در آنها فروشندگاني از تمام شهرهاي ايران را مي‌توان مشاهده كرد. از زن و مردي كه از كردستان آمده اندو به فروش عينك مشغولند تا پيرمرد خوش برخورد اصفهاني كه صحبت از كيفت و قيمت‌هاي بي‌نظير محصولاتش مي‌كند.
اما نكته قابل توجه اين است كه چيني‌ها نه تنها بازارهاي كيش را در سلطه محصولاتشان قرار داده‌اند و از اين طريق براي مردمانشان اشتغالزايي كرده‌اند، بلكه مي‌توان كارگران چيني را نيز در اين جزيره مشاهده كرد.آن‌ها حتي فروشگاهي نيز به عنوان مركز خريد كيش راه‌اندازي كرده‌اند و در آن‌ فروشنده گان چيني به راحتي فارسي صحبت مي‌كنند و محصولات بي‌كيفيتشان را در اختيار مشتريان بيشمار ايراني قرار مي‌دهند.
بر اساس قانون اتباع خارجي براي ورود مستقيم به منطقه آزاد كيش از طريق مبادي ورودي و خروجي مجاز، نياز به اخذ قبلي رواديد ندارند. نمايندگان نيروي انتظامي در فرودگاه و بندرگاه كيش، اجازه اقامت را به مدت چهارده روز بر روي اسناد مسافرتي معتبر آنان مهر مي نمايند.
آن‌ها در صورت قصد اقامت بيش از شش ماه براي اشتغال در كيش، لازم است نسبت به اخذ پروانه اشتغال با در دست داشتن درخواست كتبي كارفرما و مجوز فعاليت اقتصادي به معاونت اجتماعي سازمان منطقه آزاد كيش مراجعه كنند.
كارفرمايان مستقر در جزيره نيز ملزم هستند فهرستي شامل نام، مليت، تخصص، شغل و مزد دريافتي كارگران خود را هر شش ماه يك بار تهيه و به "واحد كار و خدمات اشتغال"اعلام نمايند.

كيش بستري براي رشد صنايع كوچك و نوين


در ميان شهرهايي كه از جاذبه‌هاي گردشگري برخوردارند، جزيره كيش توانسته است با ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب زمينه‌هاي لازم براي جذب گردشگران داخلي و خارجي را فراهم كند اما درآمد كيش فقط گردشگري نيست.
بازسازي و تجهيز فرودگاه بين‌المللي كيش به آخرين امكانات ناوبري، و افزايش ظرفيت بندرگاه ، توسعه امكانات مخابراتي، ايجاد شبكه منظم راه‌هاي درون شهري و ارائه خدمات شهري مناسب و برگزاري جشنواره‌ها و نمايشگاه‌هاي تجاري مختلف در سطح بين‌المللي سبب بالا رفتن شاخص اشتغال در اين منطقه شده است اما در نگاهی کلی ، كيش به غير از گردشگري ازديگر الویت های سرمایه گذاری نيز برخوردار بوده كه مي‌توان به تمام صنایعی که بعنوان صنایع کوچک یا متوسط شناخته شده و دارای مشخصات و مزایایي چون صنایعی که دارای دانش فنی نوین و پیشرفته باشند، صنایعی که قابلیت صدور کالای ساخته شده را دارند،صنایع خودروسازی،صنایع تولید لوازم الکترونیک و کامپیوتر،صنایع تولید لوازم صوتی و تصویری ، صنایع تولید لوازم پزشکی ، دندانپزشکی و دارویی، صنایع و تولید لوازم خانگی، صنایع پوشاک و نساجی، صنایع بسته بندی نوین،صنایع غذایی دارویی و بهداشتی قابليت توسعه فروان در اين منطقه را دارند كه توجه به هر بخش به غير از ارزآوري بسيار آن براي كشور اشتغال قابل ملاحظه‌اي را نيز در پي دارد.

 




|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
برچسب‌ها: کار , بیکاری , کیش , کارگر , بازار , صنایع کوچک ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید